Vliegen is een populaire manier om te reizen, maar het heeft ook een impact op het milieu. Daarom heeft de Nederlandse regering besloten om de vliegbelasting fors te verhogen vanaf 2024. In dit artikel leggen we uit wat de vliegbelasting 2024 is, waarom deze wordt verhoogd en wat de gevolgen zijn voor u als reiziger.
Wat is de vliegbelasting 2024?
De vliegbelasting is een belasting die u betaalt als u vertrekt vanaf een Nederlandse luchthaven. De belasting geldt voor alle passagiers, behalve voor transferpassagiers en kinderen jonger dan 2 jaar.
De vliegbelasting is bedoeld om de luchtvaartsector meer te laten bijdragen aan de klimaatdoelen en om de prijsverschillen tussen vliegen en andere vervoersmiddelen te verkleinen.
Waarom wordt de vliegbelasting 2024 verhoogd?
De regering wil de belastingen vergroenen en de CO2-uitstoot verminderen. Vliegen wordt nu niet belast met accijns of btw, terwijl dat wel geldt voor de auto, bus of trein. Daardoor is vliegen relatief goedkoop, maar ook vervuilend.
Door de vliegbelasting te verhogen, wil de regering vliegreizigers meer bewust maken van de milieueffecten van hun keuze en alternatieven zoals de trein aantrekkelijker maken.
Hoeveel gaat de vliegbelasting 2024 omhoog?
De vliegbelasting gaat fors omhoog in de komende jaren. In 2023 betaalt u € 26,43 per persoon per vlucht. Dat is bijna vier keer zoveel als in 2021, toen u nog € 7,845 betaalde. In 2024 gaat de vliegbelasting nog verder omhoog naar € 28,58 per persoon per vlucht.
Dat betekent dat u voor een retourvlucht naar Barcelona bijvoorbeeld € 57,16 extra kwijt bent aan belasting.
Hoe zit het met andere landen?
Nederland is niet het enige land dat een vliegbelasting heeft. In veel landen om ons heen betaalt u ook een extra bedrag als u met het vliegtuig reist. Zo betaalt u in Duitsland € 13,03 voor korte afstanden en € 59,43 voor lange afstanden. In Frankrijk betaalt u tussen € 1,50 en € 18,00, afhankelijk van de bestemming en de klasse. In het Verenigd Koninkrijk betaalt u tussen € 15,00 en € 230,00, ook afhankelijk van de bestemming en de klasse.
De Nederlandse regering zet zich ook in voor Europese afspraken over belastingen op luchtvaart, omdat Europa gezamenlijk klimaatdoelen heeft gesteld. De Europese Commissie heeft plannen om belasting te heffen op brandstof voor de luchtvaart vanaf 2027. Daarnaast kan er ook meer coördinatie komen tussen de nationale vliegbelastingen binnen Europa.
Wat zijn de gevolgen voor u als reiziger?
De verhoging van de vliegbelasting heeft natuurlijk gevolgen voor uw portemonnee. U zult meer moeten betalen voor uw vliegticket, vooral als u vaak of ver vliegt. Dit kan invloed hebben op uw reisbudget en uw bestemmingkeuze. U kunt er ook voor kiezen om minder vaak te vliegen of om een ander vervoersmiddel te nemen, zoals de trein of de bus. Dit kan voordeliger zijn en beter voor het milieu.
Om u een idee te geven van hoeveel meer u moet betalen door de vliegbelasting in 2024, hebben we een tabel gemaakt met enkele voorbeelden van populaire bestemmingen. We gaan uit van een retourvlucht voor één persoon in de economy class.
Bestemming | Afstand (km) | Vliegbelasting 2021 (€) | Vliegbelasting 2024 (€) | Verschil (€) |
---|---|---|---|---|
Barcelona | 1238 | 15,69 | 57,16 | 41,47 |
Londen | 369 | 15,69 | 57,16 | 41,47 |
New York | 5856 | 15,69 | 57,16 | 41,47 |
Bangkok | 9252 | 15,69 | 57,16 | 41,47 |
Zoals u kunt zien, betaalt u voor elke bestemming € 41,47 meer aan vliegbelasting in 2024 dan in 2021. Dit is een aanzienlijk bedrag dat u kunt besparen door een andere reisoptie te kiezen of door minder vaak te vliegen.
Nadelen vliegbelasting
De Nederlandse overheid voert met veel enthousiasme een verhoging van de vliegbelasting in. Hieraan zijn echter ook nadelen.
Een nadeel is dat de vliegbelasting niet per se bijdraagt aan het verminderen van de CO2-uitstoot van de luchtvaart, omdat veel reizigers dan gewoon vanuit een ander land gaan vliegen, waar ze geen of minder belasting hoeven te betalen. Dit leidt tot een verschuiving van de uitstoot in plaats van een vermindering. Bovendien is er geen zekerheid dat de overheid het geld van de vliegbelasting wel besteedt aan het verduurzamen van de luchtvaartsector.
Een ander argument is dat de vliegbelasting onredelijk en onevenredig is voor de reizigers, die al veel geld betalen voor hun ticket. De belasting maakt het vliegen vanaf Nederlandse luchthavens duurder, waardoor sommige reizigers zullen afzien van reizen of een andere vervoerswijze zullen kiezen. De belasting maakt ook geen onderscheid tussen korte en lange vluchten, terwijl langere vluchten meer milieubelastend zijn. Een meer gedifferentieerde belasting, die rekening houdt met de afstand, de bestemming en de uitstoot van de vlucht, zou rechtvaardiger zijn.
Een laatste argument is dat de vliegbelasting nadelig is voor de economie en de werkgelegenheid in Nederland. De belasting ondermijnt de concurrentiekracht van de Nederlandse luchtvaart. De belasting kan leiden tot minder passagiers, minder vluchten en minder inkomsten voor de luchthavens, de luchtvaartmaatschappijen en de toeristische sector. Dit kan weer gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de innovatiekracht van deze sectoren.
Conclusie
De vliegbelasting is een belasting die u betaalt als u vertrekt vanaf een Nederlandse luchthaven. De regering heeft besloten om deze belasting flink te verhogen in de komende jaren om de luchtvaartsector meer te laten bijdragen aan de klimaatdoelen en om de prijsverschillen tussen vliegen en andere vervoersmiddelen te verkleinen. Dit betekent dat u meer moet betalen voor uw vliegticket, vooral als u vaak of ver vliegt.